Program wychowawczy dla klas I-III sporządzony w oparciu o status szkoły, szkolny program wychowawczy, program nauczania, szkolny program profilaktyki.
CEL PRIORYTETOWY: STYMULOWANIE HARMONIJNEGO ROZWOJU INTELEKTUALNEGO, EMOCJONALNEGO, SPOŁECZNEGO I ZDROWOTNEGO UCZNIA.
I „My i nasza klasa” II „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” III „Dbamy o nasze zdrowie” IV „Ziemia nam bliska” V „Święto i uroczystości w szkole” VI „Rodzice w szkole
I „My i nasza klasa Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Porządkujemy klasę. Na bieżąco 2. Urządzamy kącik higieniczny oraz szatnię. IX 3. Tworzymy kącik „cztery pory roku”. Zgodnie z porami roku 4. Poznajemy standardy osiągnięć dla każdego poziomu. IX 5. Wyznaczamy normy współżycia w klasie. Poznajemy „Kodeks Ucznia”. IX 6. Uczymy się tolerancji i szacunku wobec drugiego człowieka. Na bieżąco 7. Wybieramy samorząd klasowy oraz dyżurnych. IXRaz w tygodniu 8. Organizujemy spotkanie integrujące. IX- X ; VI 9. Wykonujemy gazetki tematyczne. Wg potrzeb 10. Wykonujemy okolicznościowe dekoracje klasy. Wg potrzeb
Metody i formy realizowania zadań. Monitorowanie. Porządkowanie i dekorowanie klas, zajęcia profilaktyczne, kontrola pracy dyżurnych i zespołów zadaniowych.
II „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Poznajemy przepisy ruchu drogowego. Zgodnie z planem wynikowym 2. Rozmawiamy o naszym bezpieczeństwie. IX-X 3. Uczestniczymy bezpiecznie w ruchu drogowym. Zgodnie z planem wynikowym
Metody i formy realizowania zadań. Monitorowanie. Zajęcia profilaktyczne z policjantem, lekcje w terenie- przechodzimy prawidłowo przez jezdnię, obserwujemy ruch drogowy- dobre i złe zachowania jego użytkowników, konkurs plastyczny.
III „Dbamy o nasze zdrowie” Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Dbamy o higienę osobista i estetykę wyglądu. Na bieżąco 2. Właściwie się odżywiamy. Zgodnie z planem wynikowym 3. Przygotowujemy inscenizacje „Zdrowym być, zdrowo żyć”. IV 4. Aktywnie wypoczywamy. II, VI 5. Jesteśmy przyjaciółmi zwierząt. Zgodnie z planem winikowym 6. Dokarmiamy ptaki w zimie. XI-III 7. Sprzeciwiamy się przemocy i agresji. Na bieżąco
Metody i formy realizowania zadań. Monitorowanie. Systematyczne korzystanie z kącika czystości, bierzemy udział w szkolnym dożywianiu, zabawach i zajęciach rekreacyjnych, dokarmiamy ptaki w zimie, opiekujemy się zwierzętami, przygotowujemy lub uczestniczymy w zajęciach „Uczeń wobec swoich praw i obowiązków”, „Z kodeksem na ty”, spotkaniu z higienistką lub lekarzem.
IV „Ziemia nam bliska” Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Poznajemy naszą miejscowość. Zgodnie z planem wynikowym 2. Poznajemy historię i uroki znanych nam miejsc i obiektów. Realizujemy cykl tematyczny „Moja miejscowość”. Zgodnie z planem wynikowym 3. Malujemy „Ciekawy obiekt naszej miejscowości”. Zgodnie z planem wynikowym 4. Uczestniczymy w turnieju między klasowym „Czy znamy swoją miejscowość?”. Zgodnie z planem wynikowym 5. Pamiętamy o zmarłych i zasłużonych dla okolicy. XI 6. Zwiedzamy Jurę Krakowsko- Częstochowską, Kraków i Wieliczkę. X lub VI 7. Odwiedzamy izbę regionalną i Muzeum Regionalne w Częstochowie. I-II 8. Zaglądamy do instytucji i urzędów naszej miejscowości. Zgodnie z planem wynikowym
Metody i formy realizowania zadań. Monitorowanie. Poznajemy okolice i jej historię, organizujemy wycieczki, konkursy, turnieje i wystawki.
V „Święta i uroczystości w naszej szkole” Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Uczestniczymy w uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego. IX 2. Wspieramy aktywnie akcję „ Sprzątanie świata”. IX 3. Świętujemy dzień chłopaka. IX 4. Bierzemy udział w Ślubowaniu Pierwszoklasistów. X 5. Obchodzimy dzień edukacji narodowej. X 6. Pamiętamy o grobach zmarłych i zasłużonych. XI 7. Święto Niepodległości wiążemy z poznawaniem sylwetki patrona szkoły Józefa Piłsudskiego. XI 8. Bawimy się i wróżymy- wieczór andrzejkowy. XI 9. Spodziewamy się wizyty świętego Mikołaja. XII 10. Przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia. Uczestniczymy w szkolnej Wigilii. XII 11. Przygotowujemy szkolny bal karnawałowy. I 12. Pamiętamy o Święcie Babci i Dziadka. I 13. Uczestniczymy w poczcie walentynkowej. II 14. Witamy pierwszy dzień wiosny. III 15. Przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych. III, IV 16. Obchodzimy uchwalenie Konstytucji 3 Maja. V 17. Pamiętamy o dniu Matki i Ojca. VI 18. Bawimy się z okazji MDD. VI 19. Uczestniczymy aktywnie w „Święcie Szkoły”. VI 20. Organizujemy wspólne ogniska klasowe. VI 21. Uczestniczymy w uroczystym zakończeniu roku szkolnego VI Metody i formy realizowania zadań. Monitorowanie. Uczestniczymy lub przygotowujemy szkolne imprezy i uroczystości.
VI „Rodzice w szkole” Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Zebrania i wywiadówki. Zgodnie z harmonogramem 2. Pedagogizacja rodziców:- zapoznanie ze standardami wymagań programowych dla klas I, II, III.- przyczyny niepowodzeń szkolnych i sposoby ich przezwyciężania.- wpływ radia, telewizji i gier komputerowych na psychikę dziecka w młodszym wieku szkolnym. IX-XI-IIIII-IV 3. Spotkania z rodzicami przy okazji imprez i uroczystości szkolnych. Zgodnie z harmonogramem 4. Konsultacje indywidualne z rodzicami. Na bieżąco 5. Udział rodziców w organizacji przedsięwzięć klasowych i szkolnych. Według potrzeb 6. Wsparcie szkoły dla rodziny o trudnej sytuacji materialnej i zagrożonych patologią. Według potrzeb
Metody i formy realizowania zadań. Monitorowanie. Ankietowanie rodziców, rozmowy, konsultacje, prelekcje, aktywne uczestnictwo rodziców w organizacji szkolnych przedsięwzięć, pomoc dla rodzin potrzebujących wsparcia.
„Działania ewaluacyjne” Termin realizacji Uwagi o realizacji 1. Udział w wycieczkach, imprezach, przedstawieniach scenicznych, zebraniach, uroczystościach szkolnych. Zgodnie z harmonogramem 2. Sprawozdania z realizacji planu wychowawczego po każdym semestrze. II, VI 3. Ankietowanie rodziców i uczniów. Według potrzeb
Opracowały nauczycielki kształcenia zintegrowanego Szkoły Podstawowej w Lipiu: mgr Barbara Płuciennik mgr Jolanta Grzyb mgr Alicja Podgórska
|